fredag 29. mars 2013

Litt kultur innslag fra Fujairah

Dag 2. Da vi kom ut fra frokosten var det full musikk og underholdning i atriumet på hotellet. Det lokale kvinne colleget hadde et lite kulturelt innslag på hotellet, de hadde som prosjekt på skolen å vise litt av sin verden(jeg har fått lov til å poste disse bildene, de voksne jentene kunne jeg ikke vise ansiktene på,  for det ville ikke familien like, men disse barna var det helt greit å vise frem.
Vi fikk overvære et bryllup som ble utspilt av barn, klærne du ser barna bærer er typiske klær som brukes ved store tilstelninger eller for de velstående og år de bærer det hodeplagget jenta på bildet bærer, betyr det at de er pene ble jeg fortalt, eller mente hun at de ble ekstra fine?;) Kjedelig å ikke få utlevert hodeplagg for noen synes du ikke er pen nok.
Over ser dere bruden og deler brudgommen og litt tradisjonelle pyntegjenstander.
 Det ble litt henna maling på oss også, bildet til venstre er det jeg som får malt hendene:)
 Det var utstilt typiske ting for området, matter, sitteputer, klær smykker og utsmykket pynt, Det ble smaking av lokal kaffe og den var annerledes en det jeg er vant til, tynn og litt teaktig.
Jeg forsøkte å spørre jentene om deres kultur og som svar fikk jeg bestandig "fordi det er tradisjon"
Jeg har fortått det slik at barn får lov til å vise hår og fjes, unge kvinner bare fjeset og må bære hijab, de gifte som hun på bildet under må dekke til hele seg og bære niqab. Niqab er en forlengelse av hijaben, man legger til et slør som man sjuler ansiktet sitt med. En burka hvis noen lurer er et heldekkende plagg, det så jeg ikke noe til i dette området.
Det jeg ikke fikk tatt bilde av som jeg synes var fasinerende er når tilstelningen var ferdig og alt var pakket sammen og jentene dekket til sine fargede gevanter med svarte heldekkende antrekk og slør, så lyste velstanden på lang vei form av assessoirer i form av mange kjente og flotte merker. Min mann sa at statsborgerene av UAE var ganske velstående og av alle som bodde her var det veldig få som har statsborgerskap.
 Vi fikk også smake litt lokal mat og da var jeg på hugget og det kommer sikkert et innlegg om dette på matbloggen.
Så var vi tilbake poolside og som barna sier chillet vi, snacket med deilig frukt som de hotellansatte gikk rundt med og ikke minst koste oss med god drikke;) Stikkordet er frozen og lime for oss voksne:)

God langfredag til dere der ute:)

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...