søndag 10. mars 2013

Home & Cottage og Fibonacci produkter


Forrige uke var jeg på åpningen av Home & Cottages nye butikk på Sandvika storsenter. Der møtte jeg noen kjente bloggere og andre jeg aldri har møtt før, men det er alltid hyggelig å møte andre bloggere. Siden dette var en åpning av butikk, så var nesten alle leverandørene deres representert.
Når man tenker Home & Cottage tenker man møbler og interiør, men de har også begynt å ta inn oljer, eddiker og krydder fra et merke som heter Fibonacci. 
Disse produktene selges også hos Maschmanns matmarked


Fibonacci er et norsk/spansk merke som er startet opp at utflyttet nordmenn som har startet bakeri på Mallorca, Fibonacci Bakery. Det har blitt en kjempe suksess for det har blitt 5 stk av dem.
Jeg blogger mest om mat så det ble noen Fibonacci produkter med meg hjem sammen med noen pynte ting;)
Bringebær- og daddel balsamico cream, deilige eddik sauser
Bruschetta og Café de Paris krydder til dipper og sauser
Jeg bakte surdeigsbrød og blandet ut dippene og det var like godt som da jeg smakte produktene på
 Home & Cottage


 Jeg ble veldig nysgjerrig når jeg hørte at merket heter Fibonacci, hva har Fibonacci og mat med hverandre å gjøre?
 0,1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89,144... Disse tallene forbinder jeg med det gylnesnitt, som alle andre som har studert arkitektur og design. Når man tenker etter så er mye eller alt i naturen satt sammen i forhold til Fibonacci tallene, hvordan bladene vokser på en plante, geometrien i en kongle eller strukturen i en nautilus. Da er det jo veldig enkelt, naturen rundt oss vokser i forhold til Fibonacci tallene 
og det inkluderer maten vår.
Dessuten viser det seg også gründeren av merket er veldig fascinert av tallene pga sammentreffet med naturen og som merke er dette et navn man kan bruke internasjonalt.

Det gylne snitt vil si deling av en linje eller en flate i to deler slik at den minste delen forholder seg til den største som denne til hele linjen eller flaten.
Uttrykt som φ (phi) tilsvarer dette et irrasjonalt tall med verdi
\varphi = {1 + \sqrt{5} \over 2}\approx\ 1,618\ 033\ 989
Man kan finne det delingsforholdet igjen mange steder i naturen, og spesielt på menneskekroppen. Forholdet mellom lengden fra skulderen til fingertuppene og lengden fra albuen til fingertuppene, knokene på hånda og lengden på bena i forhold til lengden fra kneet til tærne er noen eksempler. Det er også et viktig visuelt virkemiddel innen kunsten. Det gylne snitt var kjent blant grekerne. Det ble mye brukt i renessansen, særlig innen arkitektur. Det gylne rektangel eller rektangler med tilnærmet de samme proporsjoner opptrer også i menneskeskapte ting i vårt dagligliv, som i formen på bankkort og fyrstikkesker.

Veldig interessante disse tallene:)

1 kommentar:

  1. Ser ut til å være noen flotte matprodukter, me like!

    Hadde jeg bare bodd nærmere oslo, hehe.

    Ønsker deg en fin onsdag!

    klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...