søndag 26. juni 2011

Litt tragisk historie (Drots forlis)

Da jeg tok bildet til denne give awayen, ble jeg sittende å se på kisten en stund, en praktisk gammel kiste som jeg oppbevarer duker i. Kisten er etter min manns tipoldefar. Som eldstemann av hans far sønner fikk han velge først av noe arvegods, svigerfar kom innom en dag etter at min manns farmor hadde falt fra "kisten eller sølvbestikk?" Min mann valgte kisten og jeg tenkte "Ja, hvorfor ikke vi har jo søvbestikk nok og det er ditt valg", han valgte da bort et nydelig sett til 12 personer som gikk videre til lillebror som ikke fikk noe valg. Jeg synes det var fint valg og vi har faktisk nok, dessuten er det litt historie rundt personen som eide denne kisten.
Kisten er fra 1862 eller 1869 det er veldig vanskelig å se for skiltet begynner å bli ganske slitt.
Min manns tipoldefar var kaptein på en bark som het Drot som forliste utenfor Floridastredet i august 1899.
Jeg hadde hørt litt om det som skjedde og familien hadde et et av Redningselskapet gamle julehefter hvor historien stod på trykk.

Til Jul i fjor fikk vi boken Drots forlis av Magne D. Stensland som som hadlet om nettopp dette og hva som skjedde, en tragisk historie om overlevelse. Heldigvis for min manns tipoldefar så gikk han ned med skipet, vi er glade for at han slapp å trekke lodd om hvem som skulle ofre seg og ty til kanibalisme, men ikke alle var like heldige. Klikk på linken over eller bildene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...